Tuesday 6 December 2011

~BUDJET KAWEN 2012~

ASSALAMUALAIKUM......


@hallllllooooo....hari nie saya nk kemukaan budjet 2012 saya....bukan budjet 2012 yang negara punye yer...budjet sendiri punya nie....jadi ker tak jadik ko kene tanggong sendiri yer...mmmmuahehhehehehe.....just nk sharing2 nk bagi taulah kt korang sume list budjet untuk saya kawen nie mengambil mase 1thn....kteorang dah decide nk ikat tali pertunangan untuk satu tahun...tak lebih pada tu kalau kurang boleh....kan darah manis...xboleh lah lame2 nanti semut serang....hhaaaahh sape nk jawab....deng jugok yang kono tangong...


@oky jom saya bgtau camner saya nak uruskan budjet kawen saya nie...hehehheheheh

# first sekali kte haruslah list kan budjet @duit yang betul2 kita ada..contohnya saya nie duit ada time dapat gaji jer...seminggu slepas tu dah start pokai...muahehheheh...sememangnye saya list kan separuh atau suku daripada dut gaji saya ke dalam akaun untuk simpanan untuk kawen nanti....contohnya gaji saya RM1000 saya ambik separuh dari duit tu masuk lam akaun...RM500/month..kalau total semua sekali untuk setahun RM500X12 Bln total semuanya RM6000...

# RM6000 cukup ker nak kawen...haiyaaaa...sekurang-kurangnya ada RM8000 tau dalam simpanan nk kawen nie tau...mane cukup..mane nk beli barang2 hantaran lagi,goodies lagi,phoothoshoot lagi,kehmah lagi,jamuan makan lagi....yang paling penting pelamin kawen baju kawen ooooiiii....nk book benda tu sume...kene pakai duit....huhuhuhuihuhuhu

# untuk saya RM 6000 tu saya prepared tuk pelamin,kehmah,photoshoot dan jugak jamuan makan,jamuan makan pulak gontong royonglh satu family masak lagi...lagi save budjet...cukuplah kan...just ajak orang dalam 400 jer...dah memadailah tu...pelamin pulak untuk pelamin sanding,baju sanding satu n baju untuk hantar menantu satu helai baju sanding cukup jer satu sbb saya rasa akan malas nk tukar2 baju nie. .. mekup pulak mybe 3 kali kot...untuk malam akad nikah,sanding dan hantar menantu...lam bilik pengantin plak saya akan DIY sendiri...jimat kos... tp nak yang lebih memuasakan kte kenelah survay banyak tempat,lain tempat lain harga tau.....rajin2 lah survay...

#haaaaaahhhh....camner dengan hantaran dan goodies...muahahahahah...yang nie saya akan beli secara satu persatu pada setiap bulan...balance duit gaji saya tu saya akan gunakan untuk beli barang2 kawen dulu,untuk barang2 keperluan diri saya kenelah ketepikan...waduhhhhhh sedihnya...kene tahan nafsu beli maknan n baju huhuhuhuhu...selepas selebihnya barulah saya gunakan untuk diri saya...agak2 brape ek.....huhuhuhu
first month saya mulai membeli barang2 untuk goodies dahulu....barang2 yang boleh disimpan lame...cam beg goodies,cenderamata,bekas coklat n bunga telur.....


#second and third month saya akan beli barang2 untuk hantaran...hantaran saya DIY jer...kan hantaran tunang saya pon DIY jgak kan...so tak ada masalah lah untuk saya DIY hantaran kawen saya...and slow2 saya akan siapkan bekas hantaran tu...

# bulan selebihnya saya akan beli barang hantaran...cam :-
1. baju sepersalinan ~ baju melayu
2. set penjagaan muka
3.Al- Quran dan sejadah
4. kemeja
5. perfeum
6.cicin kawen
7.kasut.......


@ DONE!!!!ya Allah..kau permudahkan lah segala urusan ku di dunia dan di akhirat ya Allah.......semoga apa yang ku rancang berjalan dengan lancar.....sesungguhnya aku hanya merancang Engkau lah yang MENENTUKANYA......AMIN.............

No comments:

Post a Comment